Friday, July 5, 2013

Dalca Kaki Ayam

Assalamualaikum, hye bloggers!salam jumaat.....heeee

minggu lepas aku p pasar malam beli barang untuk wat dalca kaki ayam, btw, kaki ayam saja pn mahai kan, ku beli 1 pinggan 2ringgit, tapi pnjg2 jugak la, bg aku still mahai, ada la dalam 8-10 kaki....
pastu beli la bahan2 nk wat dalca....dalca skrg dh jd one of my feveret dish...hahahhahahha tp yg spoil nya slalu kuah kering sbbnya kacang dal tu serap hbs kuah....haaa meh aku n bg resepi ikot suka hati aku wat dalca hahahhaha..


Bahan-bahan A
1. Bawang kecil/merah-2-3 ulas (dirincik)
2. Bawang Putih- 1-2 uls (dirincik)
3. Halia- Sikit ja (dihiris halus)
4. Kulit Kayu Manis- amik 1 ja
5. Bunga lawang, Bunga Cengkih. (serba cikit)


Bahan B
1- Kaki Ayam- 6-7 ketul (dipotong)
2. Terung bulat- 2 biji (belah 4)
3. lobak merah- 1 batang (nak kurang pn boleh )
4. Ubi - 1 biji (kalau kecik boh la 2 )
5. Kacang panjang - 2 3 urat


Bahan C
1. Serbuk Kari Ayam/daging
2. kacang dal -segenggam (rendam dulu)

Cara-cara
1. Tumis bahan A tu sampai nek wangi, mcm kuning2 cikit. Agak dah mcm kekuningan tu masukkan rempah  ayam/daging yg dah dibancuh dgn air yee....
2. dlm 2 minit tu msuk kcg dhal yg dh direndam, skali skala kacau tkot hangit  msak agak2 mcm kering mcm  nk jd paste tu...haaaa
3. pastu boh la kaki ayam ....kacau2 boh santan.....santan boh yg seringgit ja....
4. pastu boh suma bhn B masak lama smpai la suma sayoq masak, boh garam secukup rasa nk sdp boh kiub knor ayam 1 ketoi....bg mendidih suma...

siappp hahahah... ni versi aku laa....org lain x tau cm na....klu nk kcg dhal tu msk dlm pertengahan masakan, rendam pastu rebus dulu....tp 2 kali keja aku malasss...haaaahahahah

Selamat mencuba!

No comments :

Post a Comment